Kiemelt bejegyzés

Többé nem frissülő blog

Ez a blog többé nem frissül. Az új cikkek új helyen, a molnarcsaba.wordpress.com címen érhetők el.

2015. június 20.

Elektroangyal

A világ a feje tetejére állt: a Rolls-Royce tisztán elektromos autót gyárt. Ezzel szakít a benzinfaló, többtonnás luxusautóról egy évszázad alatt kialakult képpel. A lépés talán nem teljesen váratlan, hiszen manapság minden az elektromos autókról szól. Érzékelve a korszellem változását, az angol autógyártás egykori büszkesége, amely ma már a német BMW leányvállalata, az idei genfi autókiállításon mutatta be a 102 EX típusjelzésű, elektromotorok által hajtott modellt.

„Ma a Rolls-Royce felfedezőútra indul az alternatív autómeghajtások világába. Azt keressük, hogy mely technológia biztosíthatja a Rolls-Royce fenntartható jövőbeli fejlődését” – idézi a cég vélhetően magyar származású vezérigazgatóját, Torsten Müller-Ötvöst a The Daily Telegraph. Egy dolog azonban változatlan maradt, sőt talán még „hangsúlyosabbá” vállt a Rollsban (természetesen az árfekvésen és az angyalt formázó szimbólumon kívül). Száz éve is azzal reklámozták, hogy a benne ülők számára az órák ketyegése a leghangosabb hallható zaj. A villanymotorokkal e luxusautók még csendesebbé válhatnak.

285 000
font (89 millió forint) a Rolls-Royce Phantom listaára. Ezt a típust alakították át elektromos üzeművé. Minthogy a sorozatgyártás még nem kezdődött meg (és a prototípus fogadtatásától függ, hogy valaha elkezdődik-e), az új 102 EX modell árát nem lehet pontosan tudni, de más típusok elektromos változatai általában jóval drágábbak robbanómotoros elődeiknél.

6,75
literes, 12 hengeres motorja van a normál Phantomnak. Ez háromszor-négyszer nagyobb űrtartalmat jelent, mint az a hétköznapi autóknál megszokott. Így a luxusautó tankolása is luxus: egy liter üzemanyagot fogyaszt minden hat kilométeren.

145
kilowatt a teljesítménye a 102 EX mindkét eletromotorjának, így 290 kilowatt együttes teljesítményre és 800 newtonméter nyomaték leadására képes. A robbanómotoros Phantom teljesítménye 338 kilowatt, és 3500 percenkénti fordulatszámon a nyomatéka 720 newtonméter.

200
kilométer lehet a 102 EX hatótávolsága egy feltöltéssel. Az elektromos autók ellen támasztott leggyakoribb ellenérv a rövid távolság, amelyet meg lehet tenni, mielőtt kimerülnének a telepek. A gyártók ezzel szemben azt hangsúlyozzák, hogy az átlagos mindennapi használatra bőven elegendő a jelenlegi hatótávolság.

160
kilométer óránként az elektromos Phantom végsebessége, kevesebb mint 8 másodperc alatt gyorsul föl óránkénti 96 kilométeres (60 mérföldes) sebességre. Erre a hagyományos Phantom 5,7 másodperc alatt képes.

640
kilogramm a súlya az autó elektromotorjait működtető, 96 cellára osztott lítium-nikkel-kobalt-mangán-oxid akkumulátornak, amely így jelenleg a legnehezebb telep, amelyet autóba szereltek. A akkumulátor fajlagosan is meglehetősen sok energiát képes tárolni, az energiasűrűsége kilogrammonként 230 wattórára tehető.

20
óra alatt lehet egyhuzamban újratölteni a 102 EX lemerült telepeit. Az üzemanyagtöltés sebességét illetően tehát nem lehet egy napon említeni az elektromos, illetve a fosszilis tüzelőanyagokkal üzemelő járműveket.

2011. május 7.